Het Weight Watchers dieet. Het kan bijna niet dat iemand er nog nooit van gehoord hebt, want Weight Watchers is hét dieet bij uitstek. Dé manier van grandioos afvallen. Met Weight Watchers val je samen af aan de hand van een puntendieet. Mensen kwamen bij elkaar om over het afvallen te praten, hun problemen te delen en recepten met elkaar uit te wisselen. Een concept dat werkte, want Weight Watchers groeide van die huiskamers uit tot een multinational met een omzet van miljarden dollars. Wereldwijd.
Maar waar komt het dieet nu precies vandaan? Voor wie het dieet wil snappen is het wellicht handig om ook de achtergrond goed te kennen.
Jean Nidetch
Het dieet is bedacht door Jean Nidetch. Het was niet zo dat zij van plan was een groot dieet neer te zetten, zoals het nu geworden is. Maar het was wel haar idee om mensen samen te brengen en samen over afvallen en diëten te praten. Jean Nidetch is een Amerikaanse huisvrouw met overgewicht die mensen samenbracht. Al snel gaven deze vrouwen bepaalde producten en ingrediënten punten. Hoe ongezonde, vetter en koolhydraatrijker deze producten, hoe hoger het aantal punten. Dit werd in eerste instantie ProPoints genoemd, maar heet tegenwoordig SmartPoints.
SmartPoints tellen
Wanneer je een bepaald streefgewicht voor ogen hebt, mag je een bepaald aantal SmartPoints eten en drinken. Dat is het idee van punten tellen. Als je je aan die punten houdt, krijg je genoeg energie binnen om gewoon de dag door te komen, maar niet genoeg om aan te komen. Wel krijg je net niet genoeg binnen, waardoor je lijf ook gedwongen wordt vetmassa aan te boren. Wie dus extra gaat bewegen bij een dieet als Weight Watchers, kan dus nog meer effect bereiken en nog sneller afvallen. Zodra je op je streefgewicht bent, mag je stoppen met punten tellen, maar is het wel zaak dat je heel goed op je gewicht blijft letten.
In de ervaringen is vaak te lezen dat deze puntentelling mensen echt verder helpt.
Samen afvallen maakt meer mogelijk
Het idee van SmartPoints en Weight Watchers is wel dat je samen bezig bent met afvallen. Wat Jane Nidetch met haar vriendinnen deed, gebeurt nu overal op de wereld. Clubjes Weight Watchers komen samen en bespreken de successen, maar ook de problemen die ze hebben op het gebied van afvallen. Op die manier kan deze groep elkaar helpen om door te zetten en het streefgewicht wel te bereiken.
Merchandising
Weight Watchers is in de loop der eeuw uitgegroeid tot een serieus bedrijf, waar veel producten van worden uitgegeven. Zo zijn er talloze receptenboeken (in zo’n beetje alle talen op de wereld), maar ook kant-en-klare pakketten die je helpen bij het afvallen. Deze merchandising kun je via de website bestellen, waar je ook een abonnement op het dieet kan nemen. Je krijgt dan toegang tot een online community waarmee je kunt communiceren en chatten of via een forum kunt praten. Zodoende is het samen afvallen en in groepen samen komen doorgegroeid naar de huidige eeuw. Op dit online platform wordt niet alleen gedeeld hoe mensen ervoor staan, maar kunnen ook recepten worden aangeleverd. Op die manier worden mensen gestimuleerd en gemotiveerd om door te blijven gaan.
Korte samenvatting
Jean Nidetch is een Amerikaanse huisvrouw die het Weight Watchers dieet heeft ontworpen door met haar vriendinnen samen te komen om af te vallen. Intussen is er veel meer van Weight Watchers te krijgen, zoals receptenboeken en kant-en-klare producten. Het dieet is over de hele wereld bekend en heeft dan ook vele volgers. Een groot deel van die volgers maakt vandaag de dag gebruik van een online omgeving. Hier kun je met elkaar in contact komen, maar ook recepten vinden en een coach spreken die je helpt om op gewicht te blijven.